Veel B2B organisaties hebben problemen met het kiezen van de juiste marketingkanalen voor leadgeneratie. Logisch ook, met zo’n enorm scala aan mogelijkheden kan het lastig zijn de kanalen te kiezen die jouw ROI maximaliseren.
Om je hiermee te helpen leggen we je uit wat belangrijk is bij het kiezen van de juiste marketingkanalen voor jouw B2B organisatie. Daarnaast bespreken we drie van de meest prominente marketingkanalen en hoe je deze optimaal inzet.
Zorg voor een goede basis
Om vast te stellen welke marketingkanalen het beste kunnen worden ingezet voor jouw bedrijf is het cruciaal dat jij weet wie jouw prospects zijn. Hiervoor maak je een buyer persona.
Met een buyer persona kader je af wie je doelgroep is en wie hier niet toe behoort. Dit doe je door demografische gegevens van jouw typische eindklant te omschrijven. Waar bevindt het bedrijf zich, hoeveel personen werken er, welke functietitels wil je bereiken en welke problemen ervaren zij. Problemen die jij voor ze gaat oplossen!
Pas als je dit in kaart hebt kan je gaan kijken naar de diverse marketingkanalen en op welke manier je deze kan gebruiken om je doel te bereiken; meer verkopen!
1. Social Media adverteren
Social Media marketing is het perfecte kanaal voor de eerste interactie met jouw prospects, binnen de B2B branche zijn met name Facebook en LinkedIn erg interessant. Dit gaat hand in hand met content marketing. Binnen deze kanalen is het mogelijk jouw doelgroep zeer gericht te bereiken.
Zorg ervoor dat je continu op de radar bent bij je prospects met informatieve content die ze helpt een uitdaging op te lossen. Zo bouw je een vertrouwensband met ze op én ben je top of mind wanneer ondersteuning nodig is.
Daarnaast werkt het opnieuw benaderen van sitebezoekers via deze kanalen erg goed; remarketing. Men heeft de eerste stap van je funnel doorlopen en jouw content gelezen. Nu is het zaak om deze prospects om te toveren tot leads. Dit doe je door ze opnieuw te benaderen. De content hiervoor is meer diepgaand en richt zich meer op promotie van jouw bedrijf.
2. Search Engine Advertising (Google Adwords)
Zodra je prospects wat verder zijn in de klantreis gaan ze zelf actief op zoek naar nieuwe informatie. Waar anders dan op Google zoeken ze naar diepgaande informatie en mogelijke aanbieders. Zorg ervoor dat je gevonden wordt als er naar jouw product of dienst wordt gezocht. Dit doe je met SEA (Search Engine Advertising), Google is wereldwijd veruit de grootste search engine, start hiermee.
Ben je bijvoorbeeld een bedrijfsmakelaar, zorg er dan voor dat jouw bedrijf bovenaan in de zoekresultaten staat als men binnen een straal van 50km van jouw bedrijf zoekt op “bedrijfspand verkopen”.
Besteed aandacht aan de volgende zaken;
• Gerichte locatietargeting; waar bevindt mijn klant zich?
• Uitsluitingszoekwoorden; zo word je niet gevonden op termen waarvan jij weet dat ze geen verkopen gaan opleveren.
• De campagne indeling; lever je twee verschillende diensten. Maak dan per dienst een campagne of advertentiegroep aan. Zo kan je voor beide diensten een andere, en dus meer relevante, advertentie tonen.
Daarnaast beschikt ook Google Adwords over uitgebreide mogelijkheden voor remarketing binnen hun Display netwerk.
Benut deze mogelijkheid en laat sitebezoekers niet weglopen naar je concurrent! Bereik deze bezoekers opnieuw door ze banners van jouw organisatie te laten zien op andere websites, zo blijf je onder de aandacht bij je doelgroep.
3. E-mail marketing
Dit kanaal is enorm geschikt voor mid- en late funnel targeting. Leads die hun e-mail adres bij je hebben achtergelaten zijn zeer geïnteresseerd in jouw product of dienst. Maak hiervan gebruik door ze te overtuigen om tot aankoop over te gaan.
Het is een effectieve manier om een relatie met jouw potentiële klanten op te bouwen. Anders dan binnen de B2C branche moet voor B2B bedrijven de focus liggen op het leveren van relevante informatie en het opbouwen van een relatie.
In plaats van het promoten van je product ga je jouw nieuwsbriefabonnees inzichten, tips en andere relevante informatie geven. Tijdens dit proces kan je op een fijne manier jouw bedrijf promoten. Dit doe je door bijvoorbeeld een case te laten zien of een diepgaand white paper te sturen. Overtuig je leads van jouw kennis en meerwaarde en tover ze om tot klanten.
Een sterke funnel bouwen met de inzet van B2B marketingkanalen
Voor elk bedrijf geldt dat een andere samenstelling van de beschikbare marketingkanalen tot optimaal resultaat zal leiden. Wat voor één bedrijf werkt kan niet zonder meer worden gekopieerd. Om voor jouw bedrijf een duidelijk beeld te krijgen van de kanalen die worden ingezet en waar in de marketingfunnel deze te plaatsen, is een visuele weergave van groot belang.
Zodra duidelijk is wie jouw prospects zijn, waar ze zich bevinden en welke content je wil tonen op welk moment in de funnel wordt duidelijk welke marketingkanalen hiervoor het meest geschikt zijn. Breng dit in kaart en maak een visuele weergave van jouw marketingfunnel.
Op die manier behoud je het overzicht en is duidelijk welk pad jouw doelgroep doorloopt van het moment dat ze prospect zijn tot het moment dat ze klant worden.