B2B marketing is veel meer dan je product of dienst aanbieden. Uit onderzoek van Harvard blijkt dat slechts 3% van jouw doelgroep op een willekeurig moment klaar is om tot aankoop over te gaan. De kans dat jouw prospect precies op het moment van je advertentie interesse heeft in een acquisitiepraatje is dus bijzonder klein.

Dit wil echter niet zeggen dat die interesse er nooit zal zijn en dat de overige 97% niet te overtuigen is om tot aankoop over te gaan. Het moment is alleen nog niet daar. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf top-of-mind is als dat moment er is?

Awareness marketing

Effectieve B2B marketing focust zich dan ook op Awareness; zorg ervoor dat je continu op de radar bent bij je doelgroep. Er komt namelijk een moment dat jouw potentiële klant wel behoefte heeft aan jouw product of dienst. Jij bent dan top-of-mind, op die manier ga je jouw B2B concurrentie verslaan.

Je blijft op de radar door jouw doelgroep voortdurend te voorzien van relevante informatie, deze informatie push je naar ze toe via diverse marketingkanalen. Maak hen met sterke content bewust van de problemen die zij ervaren en geef hiervoor een oplossing. Omdat jij degene bent die ze al langere tijd van relevante informatie voorziet is de keuze voor een partner zo gemaakt.

Hoe bereik je dit? 

Door meerwaarde te creëren voor jouw doelgroep. Laat zien dat jij de nodige kennis en ervaring in huis hebt. Zo werk je onbewust aan een vertrouwensband met je doelgroep. Schrijf tweewekelijks een blogartikel en promoot dit op Social Media onder jouw prospects. Men ziet jouw bedrijfsnaam telkens voorbij komen en gaat je zien als autoriteit binnen je branche.

Wat voor content? 

Informatieve content die jouw doelgroep gaat helpen; likeable content. De meest gemaakte fout binnen B2B marketing is die van het “alsmaar verkopen”. Uit onderzoek blijkt dat ruim 70% van de B2B aankopen niet start bij verkoopgerichte marketing maar bij het lezen van informatieve content. Zorg jij er al voor dat je deze fout niet maakt?

contentcreatie

Problemen als brandstof voor je content

Het kiezen van de juiste onderwerpen is vrij eenvoudig. Je weet wie je doelgroep is en hebt hiervan een buyer persona opgesteld. Hierin staan problemen omschreven die jouw doelgroep ervaart; de perfecte brandstof voor jouw content!

Pak telkens één probleem uit deze lijst en schrijf hier een artikel over dat jouw prospects vooruit helpt. Ze hebben niet het gevoel dat je ze iets wilt verkopen, terwijl je ze onbewust overtuigt van de kracht van je oplossing en de meerwaarde van jouw bedrijf.

Dit promoot je onder je doelgroep als blogartikel. Na het lezen van dit blogbericht zorg je ervoor dat je deze geïnteresseerde prospects gaat overtuigen om tot aankoop over te gaan.