Binnen de marketingwereld is veel discussie over tekst in afbeeldingen op social media, en dan met name Facebook. Maar hoe zit dat nu?

Wat zijn de regels?

In 2012 introduceerde Facebook de 20% regel. Dit betekende dat afbeeldingen in Facebook advertenties nog maximaal 20% tekst mochten bevatten.

Om dit te checken werd de afbeelding opgedeeld in vakken, meer dan 20% van de vakken met tekst gevuld en je advertentie werd afgekeurd.

In 2016 is Facebook echter van deze regel afgestapt.. advertenties worden niet meer afgekeurd omdat ze teveel tekst bevatten. Maar natuurlijk betekent dit niet dat het niet meer uitmaakt.

Dus niet meer relevant?

Integendeel. Sinds 2016 worden afbeeldingen gecategoriseerd op basis van de hoeveelheid tekst; ok, low, medium en high.

Als je ad “ok” is bevat deze vrijwel geen tekst. Als je advertentie in de “low” categorie valt is bepaald dat je advertentie een beetje tekst bevat. Facebook geeft aan zeer lichte restricties te geven aan deze ads.

Als je afbeelding wordt ingedeeld in de “medium” of “high” categorie wordt het al wat anders; Facebook geeft aan dat de mogelijkheid bestaat dat je minder personen bereikt met je advertentie.

Facebook is namelijk geen fan van afbeeldingen met veel tekst en laten deze dan ook vaker zien. Dit zou een hogere CPC tot gevolg hebben.

Onze ervaring

In onze ervaring zit je in de categorie “ok”, “low” of “medium” goed. Al merken we wel een klein effect bij advertenties met wat meer tekst.

Het is lastiger je doelgroep te bereiken. Soms is het gebruiken van meer tekst voor meer relevantie en een betere boodschap absoluut het overwegen waard!

Als je afbeelding wordt gecategoriseerd als “erg veel tekst” dan wordt het oppassen. Het bereiken van de doelgroep wordt dan een lastig verhaal en brengt vaak onnodige kosten met zich mee.