User Experience

User Experience betekent letterlijk vertaald: gebruikerservaring. Met User Experience (vaak afgekort als UX) wordt de ervaring van de gebruiker op een website bedoeld. De gebruikerservaring is erg belangrijk, want als een bezoeker een website niet fijn vindt om te gebruiken, gaat diegene daar zeker ook niets op kopen of contact opnemen.

Bij User Experience gaat het om het creëren van de optimale gebruikservaring. Dit is meer dan het effectief, efficiënt en naar tevredenheid een doel bereiken. Het doel van je website moet zijn om de verwachtingen van je bezoekers te overtreffen. Verras ze op een positieve manier en je zult meer conversies krijgen.

Dat UX design belangrijk is, merk je pas als je op een website komt die niet doet wat je ervan verwacht. Staat het menu bijvoorbeeld ineens onderaan de pagina? Zijn knoppen niet klikbaar? Of moet je eerst de hele website doorlopen voordat je enig idee hebt wat het bedrijf of het product wat zij verkopen doet? Dat is verwarrend. Na zo’n verwarrende ervaring ga je snel op zoek naar een website die hetzelfde aanbiedt, maar wel een duidelijk design heeft.

User Experience tips

Er zijn een aantal dingen die iedere website kan toepassen om de gebruikerservaring beter te maken en meer conversies te genereren:

Call-to-action (CTA)

Op elke pagina moet een call-to-action staan. Dit is een knop of een linktekst waarin staat dat de bezoeker iets moet doen. Denk aan: neem contact op, schrijf je nu in, plaats in winkelmandje, enzovoort. Niet alleen met de CTA op elke pagina staan, ook moet die boven de fold staan. De fold is een soort (onzichtbare) scheidingslijn op een webpagina tot waar je kunt kijken zonder te hoeven scrollen. Het is dus belangrijk dat iedereen die niet scrolt, ook de CTA kan zien. Daarbij is het belangrijk dat de tekst van de CTA (ook wel ankertekst genoemd) beschrijft waar de pagina waar het naar linkt over gaat. Dus geen ‘klik hier’ maar ‘contact’ als linktekst of tekst in de knop.

Het voordeel van jouw product/dienst

Maak bovenaan de homepage of een landingspagina duidelijk wat de voordelen zijn van jouw product of dienst. Laat de bezoeker meteen weten waarom hij bij jou moet kopen. Denk aan ‘gratis verzending’ of ‘schrijf je nu in en krijg x% korting op je eerste bestelling’.

Carrousels

Een carrousel is een soort mini-galerij met een paar foto’s waar je horizontaal doorheen kunt scrollen. Veel websites hebben een carrousel op de homepage staan. Dat ziet er vaak stylish uit, zolang de foto’s maar niet uit zichzelf swipen. De bezoeker moet zelf kunnen klikken om de volgende foto te kunnen zien. Want hoe irritant is het als je een tekst op de foto aan het lezen bent en de foto swipet uit zichzelf al verder voordat je het hebt afgelezen?

Nog beter is om helemaal geen gebruik te maken van een carrousel. Een carrousel lijkt een beetje op een banner en laat iedereen er nou net gewend aan zijn om die te negeren… Daarbij leidt te veel informatie tot de opname van helemaal geen informatie.

Sociale bewijskracht

Laat merken dat je populair bent door dingen te claimen als ‘we hebben al 2000 mensen geholpen’ en ‘onze klanten geven ons een 9’. Plaats ook reviews op je website zodat bezoekers de positieve ervaringen van je klanten kunnen zien.

Formulieren

Gebruik je formulieren op je website, zorg er dan voor dat ze niet te lang zijn. Als mensen al kijken naar een formulier met twintig velden hebben ze geen zin om het in te vullen. Probeer daarom zo min mogelijk velden te gebruiken. Bij inschrijvingen voor een nieuwsbrief heb je bijvoorbeeld al genoeg aan een emailadres en eventueel een naam. Heb je toch meer gegevens nodig van je bezoekers? Splits de formulieren dan op in verschillende pagina’s. Zo lijkt het telkens alsof de bezoekers niet veel in hoeven te vullen. Hierdoor houd je hun aandacht bij het formulier. Geef ook aan hoeveel pagina’s ze nog moeten invullen, zodat de bezoekers weten dat ze al bijna op het einde zijn.

Maak ook gebruik van autofill. Zeker voor mobiele gebruikers is het heel vervelend als ze elke keer weer hun hele emailadres moeten intypen. Zeker als er veel letters en cijfers/vreemde tekens door elkaar staan. Door autofill te gebruiken, stel je de bezoeker meer op zijn gemak.

Wederkerigheid

Geef eerst iets aan de gebruiker voordat je iets van ze vraagt. Bied je bezoeker bijvoorbeeld een demo aan, of een gratis probeerperiode. Denk hierbij ook aan dat bezoekers naar je website komen omdat ze iets nodig hebben. Speel daar meer op in, in plaats van meteen iets van ze te vragen.

A/B-testen

Voor de meeste van deze tips geldt: Doe aan A/B testen. Dit kan via een tool (nadeel: kost meestal geld en werkt pas goed bij meer dan 1000 bezoekers per maand) of je kunt twee pagina’s naast elkaar testen. Gebruik dan twee landingspagina’s van hetzelfde doel en test bijvoorbeeld op welke CTA het meest geklikt wordt: ‘Koop nu’ of ‘In winkelmandje’.

Alle tips die hierboven zijn gegeven komen van Google. Wil je meer tips lezen, bekijk dan eens de andere tips die Google geeft (per branche).

Wil je deze of meer UX toegepast hebben op jouw website, maar ben je er zelf niet zo goed in? Neem contact met ons op en wij gaan je helpen om meer conversies te genereren met jouw website.