Waarom een persona maken?
Een grote valkuil van veel bedrijven is dat ze iedereen willen bereiken. Maar je kunt je communicatie-uitingen niet op iedereen richten. Óf je stukken tekst worden veel te algemeen, óf er staat veel te veel informatie in, waardoor iedereen snel afhaakt. Dat wil je natuurlijk niet. Dan doe je al die moeite om een tekst te schrijven voor niets.
Als je een persona hebt, kun je heel specifiek je teksten schrijven voor die persona. Je weet wat diegene graag leest, dus kun je de tekst er helemaal op aanpassen. Zo heb je altijd een stuk tekst dat interessant is voor je doelgroep.
Voordelen van persona’s
Behalve dat je door een persona weet hoe je je uitingen moet verwoorden, zitten er nog meer voordelen aan het opstellen van een persona. Zo kun je door een persona makkelijker bedenken waar op het internet je doelgroep actief is. In de afbeelding hierboven is de persona vooral actief op Instagram en Pinterest, en een beetje op Facebook. Als bedrijf weet je dan dat je daar ook actief moet zijn, om de doelgroep te bereiken.
Ten tweede is het door een persona te maken makkelijker te bedenken waar de knelpunten bij de doelgroep zitten. Bijvoorbeeld: Femke heeft het te druk om zelf een contentstrategie te bedenken. Dan kan de doelgroep worden aangesproken met: ‘Wil jij ook met gemak content maken en delen, maar heb je geen tijd voor een uitgebreide contentstrategie? …’
Het laatste voordeel van een persona is dat je ook weet waarover je content moet gaan. Wat vindt Femke interessant om te lezen? Houdt ze eerder van lange, informatieve stukken tekst, of van korte, ‘5 tips voor…’ teksten?
Hoe maak je een persona?
Nu je weet wat een persona is en wat de voordelen van persona’s zijn, wil je natuurlijk weten hoe je een persona maakt. Dat doe je eenvoudig met het volgende stappenplan.
Stap 1 – Stel de doelgroep samen
Om een persona te maken, moet je eerst weten in welke doelgroep die past. Vaak weet je dit al wel een beetje, maar ga nu diep in op details. Als je een B2B product of dienst hebt, bestaat je doelgroep vaak uit de besluitvormers van een bepaalde rol van bedrijven uit een bepaalde branche. Bij een B2C product of dienst heb je veel meer informatie nodig, zoals demografische gegevens en hobby’s.
Stap 2 – Stel een lijst met vragen samen
De tweede stap in de creatie van een persona is het samenstellen van een lijst met vragen die je aan de doelgroep zou willen vragen. Denk daarbij aan de persoonlijke achtergrond, de werkervaring, doelen en ambities, grootste uitdagingen (persoonlijk of werkgerelateerd), hun (online) shopgedrag en social media gebruik. Ook kun je branche gerelateerde vragen bedenken, zoals hoe vaak ze iets in productgroep X kopen, waar ze op letten als ze iets in die productgroep gaan kopen, enzovoort.
Stap 3 – Interview de doelgroep
Als je bedrijf al een tijdje bestaat, kun je je klanten interviewen. Stel ze de vragen die je in stap 2 hebt opgesteld. Door je klanten face-to-face te interviewen of te (video)bellen, krijg je uitgebreide antwoorden. Wil je liever niet je klanten opbellen? Vraag ze dan of ze een vragenlijst online willen invullen. De drempel ligt dan al een stuk lager.
Nog geen klanten? Dan kun je twee dingen doen: zelf bedenken wat het antwoord op de vragen zal zijn, of kijken naar het gedrag van je klanten op social media. Zoek op onderwerpen die te maken hebben met wat jij doet en kijk wat de mensen bezig houdt. Op deze manier kun je pijnpunten van de doelgroep vinden.
Stap 4 – Voeg alle data die je hebt verzameld samen
Analyseer alle gegevens die je hebt verzameld en zoek overeenkomsten. Die overeenkomsten noteer je dan in een bepaald format, zoals het voorbeeld hierboven. Er zijn natuurlijk nog veel meer formats die misschien wel beter passen bij jouw bedrijf. Gebruik die dan ook vooral. Het gaat erom dat het een duidelijk overzicht is van je ideale klant en dat tegelijkertijd alle informatie die alle afdelingen van jouw bedrijf nodig hebben erin staat.
Best practices persona
Nu je alle informatie hebt verzameld om een goede persona te maken, kun je de volgende tips toepassen om je persona nog beter te maken.
Focus op motieven achter het gedrag
Kijk niet alleen naar wat je persona doet, maar vooral waarom hij het doet. Bijvoorbeeld: Je ziet dat de doelgroep veel naar reviews kijkt voordat ze een product kopen in de branche van jouw bedrijf. Vraag je af: Waarom kijken ze naar zoveel reviews? Heeft dat met het type product te maken of met bepaalde karaktereigenschappen? Is de persona misschien risicomijdend? En welke beslissingen zijn ze verder nog geneigd te nemen door die karaktereigenschappen?
Houd de persona fictief, maar wel realistisch
Een persona moet een soort gemiddelde zijn van je klantgegevens, niet een omschrijving van één of twee échte personen die je hebt geïnterviewd.
Kies een primaire persona
Als je meerdere persona’s hebt, bijvoorbeeld omdat je meerdere soorten producten verkoopt, kies dan één persona uit waar je je op focust. Op deze persona kun je dan de algemene uitingen over het bedrijf richten.
Vertel het verhaal van je persona
Zet niet alleen een paar feiten op een rijtje, creëer er een verhaal omheen. Op deze manier komt je persona veel meer tot leven. Verwerk de volgende vragen in je verhaal:
- Wat is de baan van de persona en wat zijn andere belangrijke demografische gegevens?
- Hoe ziet een dag in het leven van de persona eruit?
- Wat zijn de uitdagingen/pijnpunten van de persona?
- Waar kijkt de persona als ze meer wil weten over een bepaald onderwerp?
- Wat zijn de veelgebruikte bezwaren van de persona tegen de aankoop van producten en services?
Klaar!
Als je bovenstaande tips en uitleg hebt toegepast, is je persona af. Je kunt nu je marketinguitingen gaan afstemmen op je persona. Als het goed is voelt je doelgroep zich nu veel beter aangesproken door jouw uitingen en is dit de eerste stap naar meer klanten!