Autoriteit van websites

Er zijn drie pijlers waarmee Google bepaalt of jouw website hoog in de zoekresultaten wordt weergegeven:

  • Content
  • Techniek
  • Autoriteit

Content gaat over de teksten van je website. Schrijf teksten die de lezer interessant vindt, focus je op zoekwoorden en gebruik voldoende witregels en tussenkopjes.

Techniek gaat over de dingen die de gebruiker niet ziet en die Google gebruikt om een website te lezen en te doorzoeken. Denk bijvoorbeeld aan redirects, robots.txt en sitemaps.

Autoriteit krijg je als veel andere websites naar jou linken. In theorie betekent dat namelijk dat wat jij te zeggen hebt erg waardevol is voor anderen. Er zijn twee soorten autoriteit: domeinautoriteit en pagina-autoriteit.

Domeinautoriteit gaat over je hele domein, oftewel je hele website. Als je een hoge domeinautoriteit hebt, worden jouw links naar andere websites als waardevoller beschouwd dan wanneer je een lage domeinautoriteit hebt. Je krijgt een hoge domeinautoriteit als er naar meerdere pagina’s van jouw website veel is gelinkt.

Pagina-autoriteit gaat over enkel één pagina van je website. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij een artikel schrijft dat veel mensen erg interessant vinden, maar dat de rest van je website minder bekeken wordt. Dan heeft die ene pagina veel autoriteit, maar is je domeinautoriteit niet zo hoog.

Autoriteit verkrijgen

De links waarmee naar jouw website gelinkt wordt, worden ook wel backlinks genoemd. Er zijn twee manieren om veel backlinks en daarmee dus ook een hoge autoriteit te krijgen. De eerste manier is om hele goede content te schrijven. Daardoor gaan mensen vanzelf naar jouw website linken omdat ze jouw pagina interessant vinden.

De tweede manier is door middel van linkbuilding. Dit houdt in dat je zelf actief links gaat vergaren die naar jouw website verwijzen. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Je kunt je bijvoorbeeld inschrijven bij startpagina’s, vragen of blogsites naar je willen linken, of je kunt links kopen. Al deze manieren zijn niet helemaal netjes, maar wel legaal, behalve de laatste. Links kopen is eigenlijk niet helemaal legaal als je meer autoriteit wilt krijgen, want Google keurt dit heel erg af, namelijk door een penalty te geven. Als je een penalty krijgt, zakt je website van een positie op de eerste pagina naar een positie op pagina 2 of 3. Soms kun je jezelf niet eens meer vinden als je zoekt op je eigen merknaam.

Wil je toch op een goede manier aan linkbuilding doen? Neem contact met ons op!