Met een 301-redirect verwijs je een pagina door naar een andere pagina. Als men de url van de oude pagina invult in zijn browser, gaat hij meteen door naar de nieuwe pagina. Een 301-redirect zorgt ervoor dat als je de slug van de oude pagina verandert, de nieuwe pagina dezelfde waarde krijgt als de oude pagina had. Hiermee verlies je dus niet je plek op de SERP.
Wanneer gebruik je een 301-redirect?
Je gebruikt een 301-redirect als je de slug van een pagina wilt aanpassen. Je zou een slug willen aanpassen als je vindt dat de paginatitel veranderd moet worden en je wilt de slug hetzelfde houden als de titel. Als je met die pagina wel een goede positie in Google had, raak je die kwijt als je de slug aanpast, want daarmee creëer je in principe een nieuwe url. En die moet weer opnieuw gaan ranken. Als je dat niet wilt, kun je een 301-redirect gebruiken. Hierdoor behoudt je nieuwe url dezelfde waarde als de oude.
Als je de url aanpast, bestaat de oude url niet meer. Als iemand de oude url invult, komt diegene op een 404-pagina. Dit wil je natuurlijk niet. Ook Google wil dit niet. Als je ergens een link naar de oude pagina hebt gedeeld, bijvoorbeeld op je social media, kan het zijn dat mensen nog op die link klikken. Ook kan de Google robot de link volgen en op een 404-pagina terecht komen. Dit zorgt weer voor een lagere ranking. Als je een 301-redirect instelt, wordt zowel de bezoeker als de Google robot naar de nieuwe url verwezen.
Ook gebruik je een 301-redirect als je twee pagina’s hebt met dezelfde inhoud. Duplicate content wordt dit ook wel genoemd. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je per ongeluk een pagina hebt gemaakt met de url mijnwebsite.nl/kinderkleding/jongens, en ook een pagina met de url mijnwebsite.nl/jongens. (Veelvuldig) gebruik van duplicate content kan bestraft worden door Google, dus moet je er iets aan doen. Nu zou je bijvoorbeeld de pagina kunnen herschrijven, maar bij bovenstaand voorbeeld wil je dat mensen gewoon de jongenskleding zien. Dan is het een goede oplossing om een 301-redirect te gebruiken. Hiermee zeg je dus eigenlijk tegen de Google robot dat hij een van de twee pagina’s moet negeren.
Hoe stel je een 301-redirect in?
Als je een WordPress website hebt, kun je dit op een hele makkelijke manier doen. Ga naar plugins in het linkermenu. Klik dan op Nieuwe plugin en zoek op ‘Simple 301 Redirects’.
Download en activeer de plugin. Ga dan in het linkermenu van je website naar Instellingen en klik op 301 Redirects.
Vervolgens vul je in het linkerveld de slug in van de oude url en in het rechterveld de hele nieuwe url.
Klik dan op Wijzigingen opslaan en je 301-redirect is goed ingesteld!