UTM parameters

UTM staat voor Urchin Tracking Module (mag je meteen weer vergeten) en is een toevoeging aan een URL waardoor je in Google Analytics kunt zien vanwaar het websiteverkeer komt dat via een bepaalde URL op de website is gekomen.

UTM instellen

Een UTM code is heel makkelijk in te stellen. Ga naar https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/. Je kunt deze website ook vinden door te googelen op UTM en dan op de eerste link te klikken. Als je op de pagina bent, moet je deze velden invullen:

UTM

Website URL Hier vul je de complete URL van de pagina in waarnaar je wilt linken.

Campaign Source Hier vul je de website in waarop je de link gaat plaatsen. Als het een mail is, kun je ‘nieuwsbrief’ invullen.

Campaign Medium Hier vul je in, in wat voor soort bericht je de link plaatst. Als het een advertentie is kun je cpc invullen (cost per click), is het een nieuwsbrief vul je bijvoorbeeld email in en als het een organische post is, kun je post invullen.

Campaign Name Hier vul je in waar het bericht over gaat of wat de naam is van de advertentiecampagne.

Campaign Term Deze optie is optioneel en hoef je alleen in te vullen als je betaalde zoekwoorden gebruikt (alleen bij zoekadvertenties).

Campaign Content Als je dezelfde link op meerdere plekken op dezelfde website plaatst, kun je met Content onderscheid maken tussen de links. Denk bijvoorbeeld aan een bericht dat je deelt op de Facebook pagina van je bedrijf en hetzelfde bericht in een Facebook groep. Door het Content veld verschillend in te vullen per bericht, kun je onderscheid maken tussen de twee plekken. Ook als je twee dezelfde links in een nieuwsbrief hebt staan, kun je met de Content parameter erachter komen welke link het beste werkt.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe je het formulier kunt invullen en hoe je de link er uiteindelijk uit komt te zien:

utm ingevuld

Je ziet in de link alle componenten weer terugkomen: Eerst zie je de normale link van de pagina: https://www.mijnwebsite.nl/voorbeeld-utm-parameters. Daarachter zie je alle UTM-parameters: utm_source=Facebook, utm_medium=organische%20post, utm_campaign=Blog%20uitleg%20UTM en utm_content=eigen%20pagina.

Let op: Het maakt niet zoveel uit hoe je alle parameters noemt, zolang je ze maar kunt herkennen en ze passen bij het type parameter. Maar: Je moet wel alles van dezelfde Source, Medium en Name hetzelfde schrijven. Let ook op hoofdletters. Facebook en facebook staan namelijk als twee verschillende sources in Google Analytics.