Slug

Een slug is het deel van een url na de domeinnaam, oftewel alles na de .nl, .com, enzovoort.

Je zult het woord slug vooral voorbij zien komen in WordPress als je een nieuwe pagina aanmaakt. Je wilt namelijk dat de titel van je pagina wel in de slug voorkomt. Als WordPress zelf een slug aanmaakt, krijg je een random combinatie van letters en cijfers.

 

Hoe maak je een slug aan?

Als je een WordPress website hebt, moet je eerst zorgen dat je de Yoast plug-in hebt gedownload. Hiermee kun je niet alleen de slug veranderen, maar ook de title tag en de metabeschrijving. Als je de Yoast plug-in hebt geïnstalleerd en geactiveerd, ga je naar de pagina waarvan je de slug wilt aanpassen en scroll je helemaal naar onder. Dan zie je de Google preview, ook wel snippet genoemd. Als je op snippet bewerken klikt, kun je de titel, slug en metabeschrijving invullen.

Hoe maak je een goede slug?

Een goede slug bevat standaard de paginatitel. Maar als jouw pagina onderdeel is van een breadcrumbs-structuur, moet er nog wat meer bij. Breadcrumbs houdt in dat de pagina onderdeel uitmaakt van een categorie. Een kledingwinkel heeft bijvoorbeeld meerdere categorieën met daaronder verschillende producten. De sitestructuur kan als volgt zijn opgebouwd: dameskleding –> broeken –> shorts –> product X. De slug van de pagina van product X wordt dan: winkel.nl/dames/broeken/shorts/product-X.

Kun je de slug altijd zomaar veranderen?

Ja dat kan. Maar dat moet je niet altijd willen. Doe het bijvoorbeeld wel als de slug eerst onduidelijk was, of als je de paginatitel gaat aanpassen omdat je verwacht dat een andere titel beter scoort in Google.

Maar doe het niet als je pagina al heel hoog op de eerste pagina in Google staat. Want als jij de slug aanpast, maak je in feite een nieuwe url aan en wordt de pagina een nieuwe pagina. Dit zorgt ervoor dat de ‘nieuwe’ pagina weer helemaal opnieuw moet beginnen met ranken. Dan kan het nog maanden duren voordat de pagina weer terug was op zijn oude plek in Google. En tot die tijd loop je dus heel veel paginabezoeken mis.

301-redirect

Als je de slug toch wilt veranderen terwijl je je positie in Google niet kwijt wilt, kun je een 301-redirect gebruiken. Met een 301-redirect leidt je de bezoeker van je oude pagina naar je nieuwe. Op deze manier blijft de nieuwe pagina dezelfde positie behouden in Google als de oude. Maar let hier wel mee op: Als je veel 301-redirects op je site gebruikt, kan dat ook weer afgestraft worden door Google.

Hoe stel je een 301-redirect in?

Als je een WordPress website hebt, kun je hier gewoon een plug-in voor downloaden. De makkelijkste in gebruik heet ‘Simple 301-redirects’.

Voeg deze toe, activeer hem en ga in het linkermenu naar Instellingen en dan 301 Redirects. Vervolgens vul je in het linkerveld de slug in van de oude pagina, en in het rechterveld de hele url van de nieuwe pagina. Sla de wijzigingen op en het is gelukt!