Bouncepercentage

Het bouncepercentage is het percentage websitebezoekers dat snel en zonder een conversie te hebben gepleegd weg is gegaan van de website. Het bouncepercentage wat Google hanteert om te bepalen welke pagina’s er op welke posities komen te staan, is net iets anders dan het bouncepercentage in Google Analytics. Hieronder worden beide definities uitgelicht.

Bouncepercentage door Google

Google beschouwt een bezoeker als een bounce als diegene op de website is gekomen en binnen korte tijd weer weg is gegaan, zonder op een link te klikken of een video af te spelen, of iets dergelijks. Bezoekers die bouncen zijn dus mensen die heel snel hebben gezien dat de pagina niet was waar ze naar op zoek waren en meteen weer weg zijn gegaan. Op deze manier kan Google goed beslissen welke zoekopdrachten met welke webpagina’s matchen.

Bouncepercentage in Google Analytics

In Google Analytics kun je in je rapporten zien hoeveel procent van je bezoekers er gebounced hebben. Google Analytics meet echter alleen of er geklikt is op de pagina. Als er niet geklikt is, ziet Analytics dit als een bounce. Het maakt daarbij niet uit hoe lang de bezoeker op de pagina is geweest. Het bouncepercentage op Analytics en het bouncepercentage wat de Google robot gebruikt verschillen dus in het feit dat iemand in Analytics nog steeds als bounce staat geregistreerd als diegene 10 minuten op de pagina is geweest, maar niets heeft aangeklikt.

Ik heb een hoog bouncepercentage. Wat nu?

Is een hoog bouncepercentage slecht? Dat ligt eraan wat voor website je hebt. Heb je een webshop, dan wil je niet dat bezoekers alleen een product bekijken en dan weer weggaan. Maar heb jij een blogsite, of een nieuwssite, dan is het niet heel vreemd dat bezoekers alleen de pagina lezen waarmee ze op de website zijn gekomen, en daarna weer weggaan. En dat is ook niet slecht. Want als de bezoekers de teksten interessant vonden, komen ze sneller weer terug om een nieuwe tekst te lezen. En daarmee krijg jij óf meer advertentie-inkomsten, óf is de kans groter dat die bezoekers ook ooit iets van jou gaan kopen.

Als je toch graag van je hoge bouncepercentage af wilt, kun je de teksten op de webpagina’s met een hoog bouncepercentage aanpassen. Kijk daarvoor ook gerust hoe je concurrenten dat doen. Misschien staat er wel te weinig informatie op je pagina, of juist veel te veel tekst. Of misschien weergeeft de paginatitel niet goed waar de pagina over gaat en kun je die het beste aanpassen.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het verlagen van je bouncepercentage? Wij zijn gespecialiseerd in het aanpassen van teksten en zorgen ervoor dat jouw website alleen de bezoekers aantrekt die jij op je site wilt hebben.

Interesse? Neem contact met ons op!