Vaak spreken we B2B ondernemers die gestopt zijn met hun blog omdat het geen succes was. Ze hebben er hard aan gewerkt maar de blogs werden nauwelijks gelezen, en als ze gelezen werden leverden ze weinig tot niets op. Zonde! Onderzoek wijst uit dat B2B organisaties die wel bloggen gemiddeld 67% meer leads genereren, het kán dus wel!

Maar natuurlijk alleen als dat goed gebeurt. In dit artikel geven we je handvaten om van je blog een leadmachine te maken.B2B bloggen levert leads op

1. Problemen als brandstof voor je content

Potentiële klanten die je blog bezoeken moeten er wat aan hebben. Door je doelgroep op weg te helpen laat je zien dat jij weet waar je het over hebt en zien ze jou als de partner die hun probleem op kan lossen.

Start met een buyer persona

Zorg voor een goede basis door buyer persona’s te maken; een profiel van je ideale eindklant. Naast demografische gegevens neem je daarin op welke uitdagingen zij ervaren en welke tegenwerpingen ze mogelijk hebben om jouw product af te nemen. Dit kunnen bijvoorbeeld afwegingen zijn die men moet maken bij de aanschaf van een product of dienst of veelvoorkomende problemen die jouw dienst voor ze kan oplossen.

Schrijf artikelen over deze uitdagingen door praktische tips te geven en laat zien dat jij weet hoe dit op te lossen. Daardoor willen ze meer te weten komen van jouw product of dienst en zet je jezelf weg als specialist binnen jouw branche.

2. Zorg dat je content gelezen wordt door je doelgroep

Niets is zo frustrerend als een ongelezen blog. Het doel is immers om in beeld te komen bij je doelgroep zodat ze je leren kennen en je gaan vertrouwen. Potentiële klanten moeten je kennen om van je te kunnen kopen. Besteed dan ook veel aandacht aan het promoten van je geschreven artikelen.

Twee van de meest effectieve manieren om jouw blog de aandacht te geven die het verdient:

SEO

Optimaliseer je blogartikelen voor zoekmachines. Als men een uitdaging heeft gaat men.. juist; Googelen. Je wil dan ook vindbaar zijn op de zoektermen die relevant zijn voor jouw artikel. Zorg voor de juiste titels en neem de zoekwoorden op natuurlijke wijze op in je tekst. Daarnaast kan je actief aan de slag met het bouwen van backlinks naar jouw blog om deze nog hoger in de zoekresultaten te krijgen. Zo bereik je personen die actief op zoek zijn naar oplossingen voor een uitdaging. Een uitdaging die jij voor ze kan oplossen.

Social Media campagne

Promoot je blog op Social Media, binnen de B2B branche is LinkedIn adverteren bijzonder effectief. Met LinkedIn Ads kan je exact aangeven wie jouw advertentie moet zien. Zo geef je aan welke bedrijfsgrootte je wil bereiken en wie binnen deze organisaties je content moet zien. Zo breng je content onder de aandacht bij personen waarvan jij wil dat ze je klant worden. Zorg ervoor dat je regelmatig wisselt van content en dat je continu op de radar bent bij je doelgroep. Op die manier blijf je top-of-mind en denken ze aan je wanneer er behoefte ontstaat aan jouw product of dienst.

Daarnaast verstuur je de nieuwste artikelen natuurlijk in je nieuwsbrief naar bestaande en potentiële klanten én plaats je ze op de LinkedIn pagina van je bedrijf.

3. Een passend vervolg

Nu weet je hoe je de juiste content schrijft en hoe je ervoor zorgt dat je jouw doelgroep op een efficiënte wijze bereikt, maar natuurlijk wil je dat men meer doet dan enkel je blog lezen.

Zorg ervoor dat je in je blog altijd duidelijk maakt welke stap de lezer moet nemen om meer te weten te komen. Dit doe je door de juiste CTA (Call To Action) bij je blog te plaatsen.

Sommige artikelen zijn erg gericht op de oriëntatiefase van de klantreis. De lezer is vaak nog niet toe aan direct contact. Deze blogs voorzie je van de CTA voor een nieuwsbrief inschrijving of het downloaden van een meer diepgaand stuk content in ruil voor een e-mail adres.

Blogs die erg gericht zijn op de latere fasen van de klantreis voorzie je van een CTA met bijvoorbeeld een strategie call of het aanvragen van een brochure.

Maak dus duidelijk onderscheid in het type blog dat je hebt geschreven en geef je lezers een vervolgstap die daar naadloos op aansluit. Op die manier zorg je ervoor dat jouw lezers ook daadwerkelijk actie ondernemen na het lezen van je blog.

En nu? 

Tijd om aan de slag te gaan. Je weet nu;

1) Dat B2B organisaties die bloggen 67% meer leads genereren
2) Hoe je de juiste content schrijft
3) Hoe je deze content onder de aandacht van je doelgroep brengt
4) Wat je moet doen om je lezers de juiste vervolgstap te laten nemen en zo leads genereert

Wil je meer weten over succesvol bloggen? Of ben je benieuwd naar de beste marketingstrategieën voor jouw B2B organisatie. Vraag een gratis en vrijblijvende strategie call aan. We geven je praktische tips en adviezen om je huidige marketing te verbeteren en laten je zien waar nieuwe kansen liggen.