We kunnen met zijn allen nog zoveel geld steken in het verkrijgen van verkeer naar de website en marketingfunnel. Als het aantal leads dat hiermee wordt gegenereerd niet naar wens is komt dit vaak doordat veel potentiële klanten de marketingfunnel voortijdig verlaten. Wij zien vaak dat als oplossing de acquisitiekraan open wordt gezet om meer verkeer de funnel in de “duwen”. Met name Google, Facebook en de andere advertentieplatformen worden hier beter van, jouw bedrijf niet zozeer. De kosten per lead stijgen en uiteindelijk wordt de CPL (Cost Per Lead) zo hoog dat het genereren van nieuwe leads niet langer rendabel is.

Het belang van landingspagina’s 

Het belang van een sterke landingspagina is daarom enorm, vaak is dit de eerste stap in de marketingfunnel, een groot deel van je potentiële klanten haakt hier af. Unbounce deed onderzoek naar de conversie van landingspagina’s in 10 populaire markten. Uit dit onderzoek bleek dat 12% conversie al niet slecht is. Sterker nog, het zal beter zijn dan 90% van je concurrenten.

Dit betekent dat, in een gunstig geval, 88% van de bezoekers van je landingspagina niet de gewenste actie uitvoert. Het spreekt voor zich; de conversie op je landingspagina is beslissend voor de ROI (Return On Investment) van je marketingactiviteiten.

Een voorbeeld:

Je landingspagina heeft een conversie van 5%, en je stuurt 1000 bezoekers naar de landingspagina voor een CPC (Cost Per Click) van €3,-. Dit betekent €60,- per lead en 50 leads voor €3000,- ad spend. Met kleine verbeteringen aan een landingspagina kan je de conversie naar 10% brengen dan daalt de CPL naar €30,-, voor dezelfde €3000,- heb je 100 leads verzameld! Om eenzelfde aantal leads te verkrijgen door de vaak gebruikte oplossing van “meer verkeer inkopen” zal de investering opeens €6000,- zijn. Een stuk minder interessant!

Het is dus belangrijk om zo relevant mogelijk te zijn, zonder dat hierbij veel kosten worden gemaakt. Marketing automation is hiervoor dé oplossing.

Hiermee automatiseer je processen om je salesfunnel te verbeteren of service level te verhogen, zonder dat je medewerkers hier veel tijd mee kwijt zijn. Om je op weg te helpen hebben we een viertal voorbeelden opgesteld waar jij direct mee aan de slag kan, kleinschalig en simpel.

1. Een sterke Call To Action

Het spreekt voor zich, toch zien wij nog vaak een landingspagina met een bijna verstopte call to action. Het zou het meest opvallende stuk van je landingspagina moeten zijn. In alle gevallen moet deze boven de vouwlijn vallen. Het ontwerp van de pagina en de geschreven tekst moeten de bezoeker naar deze knop toe helpen, geen afleiding vormen.

Daarnaast is het van belang genoeg informatie van de bezoeker te vragen, maar ook niet meer dan dat. Hoe langer het in te vullen formulier, hoe minder leads. Vaak is een naam, bedrijfsnaam en e-mail adres voldoende. Het telefoonnummer zorgt voor onnodig veel afhakers en dit kan je later verkrijgen door bijvoorbeeld de campagne voort te zetten met een paar sterke e-mails.

2. Houd het simpel 

Een van de meest belangrijke aspecten van een “leadkanon” is dat deze eenvoudig moet zijn. Gebruik bijvoorbeeld maar één call to action. Meerdere buttons leiden de bezoeker vaker af dan dat deze een betere conversie opleveren. Geef kort een omschrijving van het product of de dienst die de bezoeker krijgt in ruil voor zijn of haar gegevens maar treed niet teveel in detail.

3. Social proof 

Mensen blijven kuddedieren. Welke klanten zijn de bezoeker voorgegaan? Hoe vaak is het formulier al ingevuld? Wat is de gemiddelde klantbeoordeling? Allemaal zaken die je kan gebruiken om de bezoeker te overtuigen van de meerwaarde van jouw product of dienst. Met social proof zorg je ervoor dat men sneller geneigd is de gegevens in te vullen omdat ze

1. overtuigd zijn van het resultaat en

2. niet willen achterblijven bij de rest.

4. Ontwijk vakjargon

Je probeert een lead te genereren. Deze persoon weet dus weinig tot niets van het onderwerp waarover je schrijft. Vermijd daarom vaktermen of vertaal deze in Jip en Janneke taal (zoals wij hierboven doen). Zorg er daarnaast voor dat je content de voordelen benoemt en dat deze twijfel wegneemt door het proces duidelijk te beschrijven.

Men wil weten wat er gebeurt met de gegevens die worden achtergelaten en wat hij of zij kan verwachten.

5. Testen, testen, testen! 

Een andere headline kan de conversie van een landingspagina zomaar verdubbelen. Test dan ook verschillende versies van je landingspagina en blijf deze optimaliseren. A/B testen kan hierbij een uitkomst zijn. Bij A/B testen krijgt een deel van de bezoekers versie A te zien, het andere deel versie B.

Na een tijdje komt er duidelijk naar voren welk van de twee versies de beste is! Zoals je ziet is marketing automatisering absoluut niet meer weggelegd voor enkel grote bedrijven met veel budget. Met een aantal slimme instellingen kan ook de MKB’er profiteren van de grote voordelen hiervan!