Uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden gebruik je in Google Ads. Dit zijn de zoektermen waarop je niet gevonden wilt worden.

Waarom gebruikmaken van uitsluitingszoekwoorden

Stel dat je een kledingwinkel hebt in Utrecht. Je wilt adverteren op truien van merk X. Vervolgens stel je in als zoekwoorden: “trui merk X” en “merk X trui kopen”. Wat er dan gebeurt, is dat jouw advertenties ook worden weergegeven als mensen zoeken naar “trui merk X Amsterdam” en “tweedehands merk X trui kopen”. Dat wil je niet, want jouw winkel zit niet in Amsterdam en je verkoopt geen tweedehands artikelen. Als mensen dan op jouw advertentie klikken, moet jij betalen, terwijl die mensen sowieso niet bij jouw winkel die trui gaan kopen. Dat is zonde. Hiervoor heb je uitsluitingszoekwoorden nodig. In dit specifieke voorbeeld stel je als uitsluitingszoekwoorden “Amsterdam” en “tweedehands” in.

Hoe uitsluitingszoekwoorden toevoegen

In Google Ads ga je naar Zoekwoorden –> Uitsluitingszoekwoorden.

Vervolgens klik je op de +.

Net als normale zoekwoorden, kun je uitsluitingszoekwoorden ook als verschillende typen instellen: brede zoekwoorden, gemodificeerd brede zoekwoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden.

Uitsluitingszoekwoorden toevoegen via zoektermen

Op het tabblad Zoektermen kun je zien welke zoekopdrachten gebruikers hebben ingevoerd waarnaar ze op één van jouw advertenties hebben geklikt. Aan de hand van dit schema kun je zien of er nog zoekwoorden zijn die je moet toevoegen, of dat je zoekwoorden moet uitsluiten.

Uitsluitingszoekwoorden

Als je een zoekterm aanvinkt, kun je de zoekterm toevoegen als zoekwoord of als uitsluitingszoekwoord. Als je ze toevoegt kun je aangeven of je ze voor deze advertentiegroep, de campagne of het hele account wilt toevoegen.

Uitsluitingszoekwoord toevoegen