Uitsluitingszoekwoorden gebruik je in Google Ads. Dit zijn de zoektermen waarop je niet gevonden wilt worden.
Waarom gebruikmaken van uitsluitingszoekwoorden
Stel dat je een kledingwinkel hebt in Utrecht. Je wilt adverteren op truien van merk X. Vervolgens stel je in als zoekwoorden: “trui merk X” en “merk X trui kopen”. Wat er dan gebeurt, is dat jouw advertenties ook worden weergegeven als mensen zoeken naar “trui merk X Amsterdam” en “tweedehands merk X trui kopen”. Dat wil je niet, want jouw winkel zit niet in Amsterdam en je verkoopt geen tweedehands artikelen. Als mensen dan op jouw advertentie klikken, moet jij betalen, terwijl die mensen sowieso niet bij jouw winkel die trui gaan kopen. Dat is zonde. Hiervoor heb je uitsluitingszoekwoorden nodig. In dit specifieke voorbeeld stel je als uitsluitingszoekwoorden “Amsterdam” en “tweedehands” in.
Hoe uitsluitingszoekwoorden toevoegen
In Google Ads ga je naar Zoekwoorden –> Uitsluitingszoekwoorden.